läs mer...
Utbildningar inom Yrkeshögskolan utformas i nära dialog med arbetslivet och bygger på aktuella behov inom skola och utbildning.
Arbetsgivaren/referenspersonen fyller själv i avsiktsförklaringen digitalt via
Myndigheten för yrkeshögskolans e-tjänst.
Utbildningsanordnaren kan inte lämna den åt dem.
Avsiktsförklaringen kopplas direkt till den aktuella utbildningsansökan.
Den signeras av en chef eller annan person med verksamhetsansvar.
Myndigheten beviljar bara YH-utbildningar där det finns ett tydligt och dokumenterat behov i arbetslivet.
Avsiktsförklaringen visar att:
det finns ett aktuellt kompetensbehov kopplat till utbildningens innehåll
utbildningen är relevant här och nu, inte bara teoretiskt intressant
kompetensen efterfrågas även om arbetsgivaren inte skickar egna deltagare
För korta YH-utbildningar är detta extra viktigt, eftersom de ska:
möta snabba kompetensskiften
vara direkt användbara i yrkesrollen
Myndigheten använder avsiktsförklaringarna för att bedöma:
Arbetsmarknadens behov av utbildningen
Trovärdigheten i utbildningens syfte och innehåll
Bredden i efterfrågan (olika arbetsgivare, roller och verksamheter)
Kopplingen mellan utbildningens mål och faktiska arbetsuppgifter
De läses samlat, inte var för sig – mönster och återkommande behov är centrala.
De fungerar som externa sakkunniga gentemot myndigheten
De ger ansökan tyngd och förankring i verklig verksamhet
Uttalanden från personer med insyn i kompetensbehov väger betydligt tyngre än allmänna formuleringar
De visar att utbildningen har legitimitet i branschen
Utbildningen syftar till att utrusta studerande med kunskap, färdigheter och kompetenser som behövs för att effektivt utforma, genomföra och utvärdera digital didaktisk design i olika lärandemiljöer. Utbildningen syftar också till att främja självständigt arbete, kontinuerlig professionell utveckling och effektivt samarbete inom ett pedagogiskt sammanhang.
Omfång: 30 yhp (6 veckor)
Studietakt: 33%
Utbildningen syftar till att utrusta studerande med kunskap, färdigheter och kompetenser som behövs för att effektivt utforma, genomföra och utvärdera AI i utbildning i olika lärandemiljöer. Utbildningen syftar också till att främja självständigt arbete, kontinuerlig professionell utveckling och effektivt samarbete inom ett pedagogiskt sammanhang.
Omfång: 40 yhp (16 veckor)
Studietakt: 50%
Deltagarna lär sig planera, genomföra och utvärdera fysiska och digitala lärandemiljöer och att utforma flexibla upplägg som skapar engagemang och delaktighet oavsett var eleverna befinner sig. Kursen syftar också till att stärka den pedagogiska förmågan att arbeta formativt, använda teknik och digitala plattformar på ett ändamålsenligt sätt och skapa inkluderande, hållbara lärmiljöer för alla elever.
Omfång: 40 yhp (16 veckor)
Studietakt: 50%