Utbildningen syftar till att utrusta studerande med kunskap, färdigheter och kompetenser som behövs för att effektivt utforma, genomföra och utvärdera digital didaktisk design i olika lärandemiljöer. Utbildningen syftar också till att främja självständigt arbete, kontinuerlig professionell utveckling och effektivt samarbete inom ett pedagogiskt sammanhang.
Omfång: 30 yhp (6 veckor)
Studietakt: 33%
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i...
vetenskaplig teoribildning och forskning inom pedagogik i relation till digitalisering och AI.
digitala verktyg, plattformar och nätbaserade lärmiljöer.
AI:s inverkan på lärande och undervisning, samt integrering av AI för att stödja och förbättra
pedagogiska arbetssätt och undervisningsupplägg.
formativ bedömning och lärgemenskaper i nätbaserade utbildningskontexter.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i...
att reflektera över och tillämpa vetenskaplig teoribildning och forskning inom pedagogik,
digitalisering och AI-verktyg för att förbättra den egna pedagogiska praktiken.
att välja och tillämpa digitala verktyg och AI i pedagogiska sammanhang, med fokus på att stödja och optimera elevens lärande.
att utveckla och genomföra planeringar för nätbaserad och blandad undervisning, med inriktning på att skapa inkluderande och effektiva lärmiljöer.
att analysera och hantera utmaningar som kan uppstå i tekniktäta lärmiljöer, särskilt i relation till pedagogisk inkludering och individualiserat lärande.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser att självständigt...
planera och genomföra undervisning som integrerar digitalisering och AI, med fokus på pedagogisk inkludering och effektivisering.
skapa och förvalta digitala lärgemenskaper som stödjer formativ bedömning och främjar elevengagemang.
anpassa undervisningsmetoder och material med hjälp av AI för att möta olika elevers behov, inklusive elever i behov av specialpedagogiskt stöd.
analysera och tillämpa nya pedagogiska trender och teknologiska framsteg inom digitalisering och AI för att ständigt förbättra undervisningspraktiken.
hantera och lösa didaktiska problem i en tekniktät undervisningsmiljö, med en grund i vetenskaplig teoribildning och praktisk tillämpning.