Utbildningen syftar till att utrusta studerande med kunskap, färdigheter och kompetenser som behövs för att effektivt utforma, genomföra och utvärdera AI i utbildning i olika lärandemiljöer. Utbildningen syftar också till att främja självständigt arbete, kontinuerlig professionell utveckling och effektivt samarbete inom ett pedagogiskt sammanhang.
Omfång: 40 yhp (16 veckor)
Studietakt: 50%
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i...
Den historiska och tekniska utvecklingen av generativ AI, med fokus på dess roll och potential i pedagogiska sammanhang.
Grundläggande och avancerade funktioner inom generativ AI, inklusive promptingstekniker samt hur AI-modeller tränas och utvecklas.
Praktiska tillämpningar av generativ AI i undervisningsplanering, klassrumspraktik och bedömningsprocesser.
Hur AI kan användas för att individualisera och differentiera undervisning utifrån elevernas behov, i syfte att optimera lärandeprocesser.
Möjligheter att använda AI för att inkludera elever med särskilda behov, såsom elever med NPF-variationer, och skapa mer tillgängliga lärmiljöer.
Etiska aspekter och utmaningar med AI i utbildning, inklusive frågor om bedömning, integritet och AI:s klimatpåverkan.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i...
Att effektivt utforma och använda prompter för generativ AI för att skapa anpassade och relevanta undervisningsmaterial samt bedömningsverktyg, med förståelse för hur AI-modeller tränas och fungerar.
Att integrera AI-baserade lösningar i lärmiljöer för att förbättra undervisningsplanering, klassrumspraktik och bedömningar, samt använda AI för att personalisera innehåll och stödja elever med särskilda behov, inklusive NPF-variationer.
Att identifiera och hantera utmaningar och begränsningar med AI-teknologi i utbildningsmiljöer, med särskilt fokus på etiska överväganden, rättvis bedömning, integritet och AI:s klimatpåverkan.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser i att ...
Självständigt använda generativ AI för att utveckla innovativa och effektiva undervisnings- och bedömningsmetoder som anpassas efter individuella behov och bidrar till rättvisa och inkluderande bedömningar.
Tillämpa kritiskt tänkande och etiska principer vid utformning och implementering av AI- baserade undervisningsstrategier, med särskild hänsyn till integritet, dataskydd och AI:s klimatpåverkan.
Vägleda och stödja andra i användningen av AI-teknologi inom utbildning, genom att främja förståelse för AI:s möjligheter och begränsningar samt stimulera kritiskt och kreativt tänkande kring AI i lärandeprocesser.
Analysera och utvärdera AI:s effektivitet och relevans i pedagogiska sammanhang, samt kontinuerligt förbättra och förfina AI-integrerade lärandepraktiker genom reflektion och anpassning utifrån evidensbaserade metoder.