Utbildningen syftar till att ge deltagarna den kunskap, de färdigheter och den trygghet som krävs för att planera, genomföra och utvärdera hybridundervisning i olika utbildningsmiljöer. Deltagarna lär sig att balansera fysiska och digitala lärandemiljöer och att utforma flexibla upplägg som skapar engagemang och delaktighet oavsett var eleverna befinner sig. Kursen syftar också till att stärka den pedagogiska förmågan att arbeta formativt, använda teknik och digitala plattformar på ett ändamålsenligt sätt och skapa inkluderande, hållbara lärmiljöer för alla elever.
Omfång: 40 yhp (16 veckor)
Studietakt: 50%
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i...
Pedagogiska strategier för hybridundervisning och dess utmaningar.
Digitala plattformar och verktyg för hybridundervisning.
Hur man skapar en inkluderande lärmiljö där både online- och på-plats-studerande ges lika möjligheter.
Jämlikhetsperspektiv i hybridundervisning och hur man differentierar resurser.
Teknikens roll i hybridundervisning, inklusive interaktion, bedömning och engagemang.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i...
Att designa och genomföra hybridundervisning med en tydlig struktur och interaktiva moment.
Att använda lärplattformar, videokonferensverktyg och digitala samarbetsytor för att förbättra lärandeupplevelsen.
Att engagera både distans- och klassrumselever/-studerande genom interaktiva undervisningsmetoder.
Att skapa en inkluderande och differentierad undervisningsmiljö där undervisningens upplägg även tar hänsyn till personer med NPF-variationer och andra typer av behov
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser i att ...
Självständigt planera och genomföra hybridundervisning utifrån tekniska och pedagogiska möjligheter.
Skapa inkluderande och likvärdiga lärmiljöer där både online- och på-plats-studerande får samma möjligheter att delta och utvecklas.
Identifiera och lösa vanliga utmaningar i hybridundervisning, såsom tekniska problem eller bristande interaktion.
Leda hybridklasser på ett pedagogiskt och tekniskt effektivt sätt.
Utvärdera och förbättra hybridundervisning baserat på feedback och kursresultat.