Utbildningen syftar till att utrusta studerande med kunskap, färdigheter och kompetenser som behövs för att effektivt utforma, genomföra och utvärdera digital didaktisk design i olika lärandemiljöer. Utbildningen syftar också till att främja självständigt arbete, kontinuerlig professionell utveckling och effektivt samarbete inom ett pedagogiskt sammanhang.
Omfång: 30 yhp (6 veckor)
Studietakt: 33%
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i...
vetenskaplig teoribildning och forskning inom pedagogik i relation till digitalisering och AI.
digitala verktyg, plattformar och nätbaserade lärmiljöer.
AI:s inverkan på lärande och undervisning, samt integrering av AI för att stödja och förbättra
pedagogiska arbetssätt och undervisningsupplägg.
formativ bedömning och lärgemenskaper i nätbaserade utbildningskontexter.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i...
att reflektera över och tillämpa vetenskaplig teoribildning och forskning inom pedagogik,
digitalisering och AI-verktyg för att förbättra den egna pedagogiska praktiken.
att välja och tillämpa digitala verktyg och AI i pedagogiska sammanhang, med fokus på att stödja och optimera elevens lärande.
att utveckla och genomföra planeringar för nätbaserad och blandad undervisning, med inriktning på att skapa inkluderande och effektiva lärmiljöer.
att analysera och hantera utmaningar som kan uppstå i tekniktäta lärmiljöer, särskilt i relation till pedagogisk inkludering och individualiserat lärande.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser att självständigt...
planera och genomföra undervisning som integrerar digitalisering och AI, med fokus på pedagogisk inkludering och effektivisering.
skapa och förvalta digitala lärgemenskaper som stödjer formativ bedömning och främjar elevengagemang.
anpassa undervisningsmetoder och material med hjälp av AI för att möta olika elevers behov, inklusive elever i behov av specialpedagogiskt stöd.
analysera och tillämpa nya pedagogiska trender och teknologiska framsteg inom digitalisering och AI för att ständigt förbättra undervisningspraktiken.
hantera och lösa didaktiska problem i en tekniktät undervisningsmiljö, med en grund i vetenskaplig teoribildning och praktisk tillämpning.
Utbildningen syftar till att utrusta studerande med kunskap, färdigheter och kompetenser som behövs för att effektivt utforma, genomföra och utvärdera AI i utbildning i olika lärandemiljöer. Utbildningen syftar också till att främja självständigt arbete, kontinuerlig professionell utveckling och effektivt samarbete inom ett pedagogiskt sammanhang.
Omfång: 40 yhp (16 veckor)
Studietakt: 50%
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i...
Den historiska och tekniska utvecklingen av generativ AI, med fokus på dess roll och potential i pedagogiska sammanhang.
Grundläggande och avancerade funktioner inom generativ AI, inklusive promptingstekniker samt hur AI-modeller tränas och utvecklas.
Praktiska tillämpningar av generativ AI i undervisningsplanering, klassrumspraktik och bedömningsprocesser.
Hur AI kan användas för att individualisera och differentiera undervisning utifrån elevernas behov, i syfte att optimera lärandeprocesser.
Möjligheter att använda AI för att inkludera elever med särskilda behov, såsom elever med NPF-variationer, och skapa mer tillgängliga lärmiljöer.
Etiska aspekter och utmaningar med AI i utbildning, inklusive frågor om bedömning, integritet och AI:s klimatpåverkan.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i...
Att effektivt utforma och använda prompter för generativ AI för att skapa anpassade och relevanta undervisningsmaterial samt bedömningsverktyg, med förståelse för hur AI-modeller tränas och fungerar.
Att integrera AI-baserade lösningar i lärmiljöer för att förbättra undervisningsplanering, klassrumspraktik och bedömningar, samt använda AI för att personalisera innehåll och stödja elever med särskilda behov, inklusive NPF-variationer.
Att identifiera och hantera utmaningar och begränsningar med AI-teknologi i utbildningsmiljöer, med särskilt fokus på etiska överväganden, rättvis bedömning, integritet och AI:s klimatpåverkan.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser i att ...
Självständigt använda generativ AI för att utveckla innovativa och effektiva undervisnings- och bedömningsmetoder som anpassas efter individuella behov och bidrar till rättvisa och inkluderande bedömningar.
Tillämpa kritiskt tänkande och etiska principer vid utformning och implementering av AI- baserade undervisningsstrategier, med särskild hänsyn till integritet, dataskydd och AI:s klimatpåverkan.
Vägleda och stödja andra i användningen av AI-teknologi inom utbildning, genom att främja förståelse för AI:s möjligheter och begränsningar samt stimulera kritiskt och kreativt tänkande kring AI i lärandeprocesser.
Analysera och utvärdera AI:s effektivitet och relevans i pedagogiska sammanhang, samt kontinuerligt förbättra och förfina AI-integrerade lärandepraktiker genom reflektion och anpassning utifrån evidensbaserade metoder.
Utbildningen syftar till att ge deltagarna den kunskap, de färdigheter och den trygghet som krävs för att planera, genomföra och utvärdera hybridundervisning i olika utbildningsmiljöer. Deltagarna lär sig att balansera fysiska och digitala lärandemiljöer och att utforma flexibla upplägg som skapar engagemang och delaktighet oavsett var eleverna befinner sig. Kursen syftar också till att stärka den pedagogiska förmågan att arbeta formativt, använda teknik och digitala plattformar på ett ändamålsenligt sätt och skapa inkluderande, hållbara lärmiljöer för alla elever.
Omfång: 40 yhp (16 veckor)
Studietakt: 50%
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i...
Pedagogiska strategier för hybridundervisning och dess utmaningar.
Digitala plattformar och verktyg för hybridundervisning.
Hur man skapar en inkluderande lärmiljö där både online- och på-plats-studerande ges lika möjligheter.
Jämlikhetsperspektiv i hybridundervisning och hur man differentierar resurser.
Teknikens roll i hybridundervisning, inklusive interaktion, bedömning och engagemang.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i...
Att designa och genomföra hybridundervisning med en tydlig struktur och interaktiva moment.
Att använda lärplattformar, videokonferensverktyg och digitala samarbetsytor för att förbättra lärandeupplevelsen.
Att engagera både distans- och klassrumselever/-studerande genom interaktiva undervisningsmetoder.
Att skapa en inkluderande och differentierad undervisningsmiljö där undervisningens upplägg även tar hänsyn till personer med NPF-variationer och andra typer av behov
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser i att ...
Självständigt planera och genomföra hybridundervisning utifrån tekniska och pedagogiska möjligheter.
Skapa inkluderande och likvärdiga lärmiljöer där både online- och på-plats-studerande får samma möjligheter att delta och utvecklas.
Identifiera och lösa vanliga utmaningar i hybridundervisning, såsom tekniska problem eller bristande interaktion.
Leda hybridklasser på ett pedagogiskt och tekniskt effektivt sätt.
Utvärdera och förbättra hybridundervisning baserat på feedback och kursresultat.
Utbildningen syftar till att ge studerande den kunskap, de färdigheter och den kompetens som krävs för att förstå, identifiera och möta NPF-variationer i pedagogiska miljöer. Deltagarna lär sig att utforma, genomföra och utvärdera anpassningar och stödstrukturer som skapar trygga, tillgängliga och inkluderande lärmiljöer. Utbildningen syftar också till att stärka förmågan att arbeta tvärprofessionellt, utveckla hållbara arbetssätt och bidra till ett långsiktigt kvalitetsarbete i verksamheter som möter barn, unga och vuxna med NPF.
Omfång: 40 yhp (16 veckor)
Studietakt: 50%
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i:
Aktuell forskning kring NPF-variationer och hur de påverkar lärande, kommunikation och socialt samspel.
Hur utbildningsanordnare kan anpassa sin organisation för att möta behov hos individer med NPF.
Hur digitala verktyg och AI-verktyg som kan stödja struktur, kommunikation och lärande.
Kulturella faktorer och hinder som påverkar inkludering.
Relevanta lagar och riktlinjer för rättigheter och tillgängligt stöd.
Jämställdhet, icke-diskriminering och tillgänglighet i praktiken.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att:
Utforma och genomföra anpassningar i ordinarie utbildningsverksamhet för att skapa trygga, inkluderande miljöer.
Tidigt identifiera tecken på NPF och förmedla kontakt till rätt instans i ett tidigt skede (specialpedagog, kurator och hänvisningar till annan instans där hen kan få hjälp som ordinarie undervisning inte kan ge).
Arbeta tvärprofessionellt med kollegor och externa aktörer som specialpedagoger, kuratorer och socialtjänst.
Skapa strukturerade arbetssätt och inkluderande processer.
Planera för hållbara lösningar när ordinarie resurser inte räcker.
Implementera jämställdhetsperspektiv och tillgänglighetslösningar.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetens att:
Självständigt analysera och utveckla inkluderande arbetssätt i pedagogiska miljöer.
Identifiera och implementera hållbara stödinsatser i undervisningen.
Arbeta proaktivt och systematiskt med förbättringar utifrån NPF-relaterade behov.
Tillämpa normkritiska och rättighetsbaserade perspektiv i sitt arbete.