Förskolans digitalisering

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Har du behov av fortbildning inom digitalisering och förskolans läroplan?

Utbildningen "Förskolans digitalisering" vänder sig till dig som är yrkesverksam inom förskoleverksamhet. Eftersom utbildningen kopplas direkt till förskollärares och andra pedagogers praktiska arbete kan den enkelt kombineras med heltidsarbete.

Kollegialt lärande och formativ undervisning genomsyrar hela utbildningen. Vi använder oss av flippat klassrum och många föreläsningar är förinspelade. Det finns två alternativ för att delta i utbildningen: ett där vi träffas online varje vecka och ett där du kan delta utan att närvara vid dessa träffar. Se mer information om de två alternativen nedan.

Diskussioner om att införa IKT i undervisningen knyts an till deltagarnas egna pedagogiska verksamheter.

För att vara behörig till utbildningen krävs följande:

- Grundläggande behörighet.
- Dokumenterad pedagogisk yrkeserfarenhet från förskola eller förskoleklass på minst ett år.

HAR DU FRÅGOR OM UTBILDNINGEN?

Kontakta Hanna Hägerland på e-post:

hanna.hagerland@abfvux.se

FAKTA OM UTBILDNINGEN

Omfattning: 16 veckor, 40 yhp

Studietakt:Halvfart (50%)

Studieort:Distans

Studieform:Yrkeshögskola

Kursstart: 11 september, med slut 29 december

Handledning: torsdagar 17:30-18:30 

Onlinelektion: torsdagar 18:30-20:30 

Ansökningsperioden: pågår fram till 1 september 2023.

Pris: kostnadsfri

Studiemedel: CSN-berättigad

Utbildningens syfte

Utbildningen syftar till att utrusta studerande med kunskap, färdigheter och kompetenser som behövs för att effektivt utforma, genomföra och utvärdera digital didaktisk design i olika lärandemiljöer i förskolan. Utbildningen syftar också till att främja självständigt arbete, kontinuerlig professionell utveckling och effektivt samarbete inom ett pedagogiskt sammanhang. Efter avslutad utbildning ska de studerande ha kunskaper, färdigheter och kompetenser kopplat till förskolans digitalisering.

Kunskaper:

Färdigheter:

Kompetenser:

Kurs 1

20 YH-poäng, 8 veckor, halvfart distans 

Digitalisering i praktiken

Kursen utforskar digitaliseringens påverkan på förskolan och aktuell forskning om barns lärande genom digital teknik. Vi diskuterar både möjligheterna och utmaningarna med digital teknik i barns lärande. Genom kursen får studenter insikt i pedagogiska metoder och får möjlighet att reflektera över pedagogiska aktiviteter relaterade till deras arbetsplatser. 


Kurs 2

10 YH-poäng, 4 veckor, halvfart 

Förskolans uppdrag

Kursen länkar samman forskning om barns interaktion med digitala verktyg och dess praktiska tillämpningar. Vi reflekterar över balansen mellan digitalt och analogt lärande och utforskar den digitala teknikens kulturella och sociala inverkan. Under kursens gång förstärks studenternas förmåga att problematisera och bedöma pedagogiska insatser utifrån förskolans styrande dokument. Vi diskuterar även didaktiska utmaningar i teknikintensiva miljöer och belyser kritiskt tänkande samt säkerhetsaspekter kopplat till digital teknik inom förskolan. 

Kurs 3

10 YH-poäng, 4 veckor, halvfart 

Pedagogisk tillämpning
Denna kurs syftar till att utforska konkreta metoder för att integrera digital teknik i pedagogiska miljöer. Fokus ligger på att designa, genomföra och utvärdera aktiviteter och lektioner som använder digitala verktyg för att främja lärande i förskolan. 

Spår 1: med digitala träffar

Eget arbete kombineras med en digital träff på torsdagar. Under mötena diskuterar vi och bearbetar kursinnehållet tillsammans. Fokus ligger på kollegialt lärande och implementering i den egna pedagogiska verksamheten.


Du kan jobba med individuella spåret de veckor du inte hinner eller kan komma på de digitala träffarna.

SPÅR 2: Individuella Spåret

Eget arbete kombineras med interaktion och kollegialt lärande via diskussionsforum. Inlägg kan göras på valfria tider. Även här ligger fokus på kollegialt lärande och implementering i den egna pedagogiska verksamheten. 


Du kan delta i de digitala träffarna de veckor du vill och hinner.