Design av digital didaktik

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Har du behov av fortbildning inom informations- och kommunikationsteknik kopplat till undervisning och skolverksamhet? 

Design av digital didaktik vänder sig till dig som är yrkesverksam som lärare eller studiehandledare. Den passar både för dig som arbetar i klassrumsmiljö och för dig som bedriver distansutbildning. Då utbildningen kopplas till lärares och andra pedagogers eget arbete går den utmärkt att kombinera med heltidsarbete.   

Kollegialt lärande och formativ undervisning går som en röd tråd genom utbildningen. Vi jobbar med flippat klassrum och föreläsningarna är förinspelade. Det går att delta i utbildningen på två sätt. Ett där vi träffas online varje vecka och ett där du kan delta utan att vara med på träffarna. Se beskrivningen av de två spåren nedan.

Diskussionerna om implementering av IKT i undervisningen kopplas till de egna pedagogiska verksamheterna. 

För att vara behörig till utbildningen behövs:


FAKTA OM UTBILDNINGEN


Omfattning: 16 veckor, 40 yhp

Studietakt: Halvfart (50%)

Studieort: Distans

Kursstart: 24 augusti, med slut 16 december

Ansökningsperioden: Senanmälan är öppen till 18 augusti.

Ta kort på eller skanna in dina dokument och ladda upp dem i samband med ansökan. 

HAR DU FRÅGOR OM UTBILDNINGEN?

Kontakta Hanna Hägerland på e-post:

hanna.hagerland@abfvux.se

Kort om utbildningen

Kort om InnehållET

Kurs 1

10 YH-poäng, 4 veckor, halvfart 

Vetenskaplig teoribildning kring digital didaktisk design

Kursen behandlar olika literacies och multimodala perspektiv på lärande samt hur du kan integrera pedagogik och teknik med hjälp av pedagogiska ramverk. Huvudbok är Digitalisering, literacy och multimodalitet. Arbeta formativt med digitala verktyg används som uppslagsbok för tips på digitala verktyg. På kursen tillkommer även kortare artiklar som komplement till kursboken.​


Kursuppgifter kurs 1

TPACK-skattning 1

En TPACK-skattning innebär att du värderar dina egna kunskaper inom ämneskunskap, pedagogisk kunskap och teknologisk kunskap samt din skicklighet i att implementera dessa tre domäner i din yrkespraktik.

Del 1 – Planering av ett moment för utbildning eller kompetensutveckling

Under den första kursen kommer du att påbörja utformningen av ett undervisnings- eller ett kompetensutvecklingsmoment inom ramen för digital didaktisk design. Välj gärna ett moment som är relevant för din pedagogiska planering på arbetsplatsen så att du kan genomföra så mycket som möjligt av momentet under arbetstid.

Kurs 2

10 YH-poäng, 4 veckor, halvfart 

Digitalisering och utbildningsverksamheter

Kursen behandlar olika typer av nätbaserad kommunikation och hur digitala plattformar kan stödja det pedagogiska arbetet både på distans och i klassrummet.  Huvudbok är Nätbaserad utbildning- en introduktion. Arbeta formativt med digitala verktyg används som uppslagsbok för tips på digitala verktyg. 


Kursuppgifter kurs 2

Utarbetande av guide för nätbaserat lärande

Examinationen innefattar ett kollektivt projekt med syfte att utarbeta en guide för nätbaserat lärande med hjälp av LMS (Learning Management System). Vi kommer tillsammans att undersöka och utforska principer och metoder som är relevanta för detta område. Vårt gemensamma arbete syftar till att producera en resurs som kan bidra till utvecklingen av effektiva undervisningsmetoder för både oss själva och andra lärare.

Del 2 – Planering av ett moment för utbildning eller kompetensutveckling

Under den andra kursen skriver du en reflektion om hur du kan använda din skolas lärplattform i ditt undervisningsmoment eller ditt moment inom kompetensutveckling. Det inkluderar lärplattformens möjligheter, pedagogiska perspektiv och användning av närvaro och kommunikation, samt hantering av didaktiska problem.

Kurs 3

20 YH-poäng, 8 veckor, halvfart 

Digital design i klassrummet
Kursen behandlar hur man kan arbeta formativt med digitala verktyg och ge eleverna effektiv återkoppling på väg mot målet. I kursen ingår även planering av ett undervisningsmoment. Huvudbok är Arbeta formativt med digitala verktyg.  


Kursuppgifter kurs 3

TPACK-skattning 2, samt självskattnings- och strategianalys

I kurs 3 görs samma TPACK-skattning som i kurs 1, men nu tar vi steget vidare och arbetar med strategier för fortsatt kunskaps- och kompetensutveckling.

Del 3 – Planering av ett moment för utbildning eller kompetensutveckling

Examinationen består i att planera och utveckla undervisningsmoment eller moment om kompetensutveckling från tidigare kurser. I denna uppgift använder du alla dina kunskaper och färdigheter från de tidigare kurserna för att färdigställa planen för undervisningsmomentet eller momentet inom kompetensutveckling.


Spår med digitala träffar

Eget arbete kombineras med en digital träff på torsdagar. Under mötena diskuterar vi och bearbetar kursinnehållet tillsammans. Fokus ligger på kollegialt lärande och implementering i den egna pedagogiska verksamheten.


Du kan jobba med individuella spåret de veckor du inte hinner eller kan komma på de digitala träffarna 

Individuella Spåret

Eget arbete kombineras med interaktion och kollegialt lärande via diskussionsforum. Inlägg kan göras på valfria tider. Även här ligger fokus på kollegialt lärande och implementering i den egna pedagogiska verksamheten. 


Du kan delta i de digitala träffarna de veckor du vill och hinner.