Utbildningen är full
Har du behov av fortbildning inom naturvetenskap och teknik i förskolans lärandemiljöer?
Utbildningen "Naturvetenskap och teknik i förskolan" vänder sig till dig som är yrkesverksam inom förskoleverksamhet och vill fördjupa dina kunskaper i att integrera naturvetenskapliga och tekniska ämnen i förskolans dagliga arbete. Utbildningen är utformad för att enkelt kunna kombineras med heltidsarbete och erbjuder flexibla studiemöjligheter. Genom kollegialt lärande och formativ undervisning får du möjlighet att applicera teoretisk kunskap i praktiska sammanhang direkt på din arbetsplats.
- Grundläggande behörighet.
- Dokumenterad pedagogisk yrkeserfarenhet från förskola eller förskoleklass på sex månader.
HAR DU FRÅGOR OM UTBILDNINGEN?
Kontakta Hanna Hägerland på e-post:
Omfattning: 16 veckor, 40 yhp
Studietakt: Halvfart (50%)
Studieort: Distans
Studieform: Yrkeshögskola
Kursstart: 11 september, med slut 31 december
Handledning: 30.
Onlinelektion: 17:30-20:00 onsdagar
Pris: Kostnadsfri
Studiemedel: CSN-berättigad
Utbildningen syftar till att ge studerande de verktyg och den kunskap som krävs för att effektivt utforma, genomföra och utvärdera pedagogiska aktiviteter inom naturvetenskap och teknik i förskolan. Du kommer att utveckla en djupare förståelse för hur dessa ämnen kan integreras i förskolans verksamhet på ett sätt som väcker och uppmuntrar barns nyfikenhet och lärande. Utbildningen fokuserar också på att främja självständigt arbete, kontinuerlig professionell utveckling och effektivt samarbete inom ett pedagogiskt sammanhang.
Kunskaper:
Naturvetenskap, matematik och teknik i förskolans läroplan.
Forskning kring barns förmåga att ta egna initiativ och lärmiljöns betydelse för deras lärande.
Möjligheter och utmaningar med att utveckla barns lärande genom naturvetenskap, matematik och teknik.
Sociala strukturer, undervisning, lärande och dokumentation.
Färdigheter:
Att problematisera och reflektera över pedagogiska verksamheter utifrån forskning och direktiv i styrdokument.
Att välja och analysera pedagogiska metoder och deras påverkan på barns lärande.
Att identifiera och analysera utmaningar och möjligheter i tekniktäta miljöer.
Kompetenser:
Planera, genomföra och utvärdera aktiviteter som utvecklar barnens lärande inom naturvetenskap, matematik och teknik.
Skapa pedagogiska aktiviteter som omfattar sociala strukturer, undervisning, lärande och dokumentation.
Lösa didaktiska problem som kan uppstå i en tekniktät miljö.
10 YH-poäng, 4 veckor, halvfart distans
Pedagogiska lärmiljöer
Kursen introducerar forskning inom naturvetenskap och teknik i förskolans pedagogiska lärmiljöer.
De studerande bekantar sig med både grundläggande och avancerade koncept, och analyserar samt diskuterar exempel på lärmiljöer som stödjer barns utforskande. Genom dessa analyser och diskussioner får de studerande insikt i hur olika miljöer kan stimulera barns nyfikenhet och engagemang inom naturvetenskap och teknik.
10 YH-poäng, 4 veckor, halvfart distans
Kreativa kodare och konstruktörer
Denna kurs bygger vidare på teoretiska grunder från kurs 1 och fokuserar på praktisk tillämpning.
De studerande arbetar i grupper för att designa, planera och diskutera aktiviteter som främjar barns naturvetenskapliga och tekniska förståelse samt kreativitet.
Genom att presentera och strukturerat dela sina planer och reflektioner med andra grupper, bidrar deltagarna till ett kollegialt utbyte av kunskaper och erfarenheter.
20 YH-poäng, 8 veckor, halvfart distans
Små forskare i en stor värld
Kursen bygger vidare på kunskaperna från kurs 1 och 2 och fokuserar på praktiska tillämpningar i pedagogiska verksamheter.
De studerande designar och genomför individuella aktiviteter på sina arbetsplatser, med målet att stimulera barns naturvetenskapliga och tekniska förståelse och kreativitet.
Resultaten presenteras och diskuteras i gruppforum, vilket främjar kollegialt lärande och reflektion över metoder och erfarenheter.
Kursen ger deltagarna möjlighet att knyta ihop sina kunskaper genom att implementera och utvärdera sina projekt i verkliga pedagogiska miljöer.
Eget arbete kombineras med en digital träff per vecka. Under mötena diskuterar vi och bearbetar kursinnehållet tillsammans. Fokus ligger på kollegialt lärande och implementering i den egna pedagogiska verksamheten.
Du kan jobba med individuella spåret de veckor du inte hinner eller kan komma på de digitala träffarna.
Eget arbete kombineras med interaktion och kollegialt lärande via diskussionsforum. Inlägg kan göras på valfria tider. Även här ligger fokus på kollegialt lärande och implementering i den egna pedagogiska verksamheten.
Du kan delta i de digitala träffarna de veckor du vill och hinner.