formativ pedagogik och digital innovation!
Några platser kvar!
Har du behov av fortbildning inom informations- och kommunikationsteknik och AI kopplat till undervisning och skolverksamhet?
Design av digital didaktik vänder sig till dig som är yrkesverksam som lärare, studiehandledare eller skolledare. Den passar både för dig som arbetar i klassrumsmiljö och för dig som bedriver distans- eller hybridutbildning. Då utbildningen kopplas till lärares och andra pedagogers eget arbete går den utmärkt att kombinera med heltidsarbete.
Ordet didaktik i utbildningens namn syftar på den del av pedagogiken som fokuserar på hur undervisning planeras, genomförs och utvärderas. Den innefattar analyser av vad som undervisas, hur det undervisas, och varför.
Kollegialt lärande och formativ undervisning går som en röd tråd genom utbildningen. Vi jobbar med flippat klassrum och föreläsningarna är förinspelade. Det går att delta i utbildningen på två sätt. Ett där vi träffas online varje vecka och ett där du kan delta utan att vara med på träffarna. Se beskrivningen av de två spåren nedan.
Diskussionerna om implementering av IKT i undervisningen kopplas till de egna pedagogiska verksamheterna.
För att vara behörig till utbildningen behövs:
Avlagd gymnasieexamen (svensk eller utländsk) där Svenska 2 eller SVA 2 ingår.
Dokumenterad pedagogisk yrkeserfarenhet på minst sex månader.
FAKTA OM UTBILDNINGEN
Omfattning: 18 veckor, 30 yhp
Studietakt: Tredjedelsfart (33%)
Studieort: Distans
Kursstart: 30 augusti, med slut 31 december
Tid för onlinemöten: tisdagar 17:30-20:00 (uppstart måndagen den 2 sep)
Ansökningsperioden: Ordinarie ansökningstid har gått ut, men det finns platser kvar och senanmälan är öppen tom den 2 sep.
Ta kort på eller skanna in dina dokument och ladda upp dem i samband med ansökan.
HAR DU FRÅGOR OM UTBILDNINGEN?
Kontakta Hanna Hägerland på e-post:
hanna.hagerland@abfvux.se
Utbildningens syfte
Utbildningen syftar till att utrusta studerande med kunskap, färdigheter och kompetenser som behövs för att effektivt utforma, genomföra och utvärdera digital didaktisk design i olika lärandemiljöer. Utbildningen syftar också till att främja självständigt arbete, kontinuerlig professionell utveckling och effektivt samarbete inom ett pedagogiskt sammanhang.
Kunskaper
vetenskaplig teoribildning och forskning inom pedagogik i relation till digitalisering och AI.
digitala verktyg, plattformar och lärmiljöer.
AI:s inverkan på lärande och undervisning, amt integrering av AI för att stödja och förbättra
pedagogiska arbetssätt och undervisningsupplägg.
formativ bedömning och lärgemenskaper i nätbaserade utbildningskontexter.
Färdigheter
att reflektera över och tillämpa vetenskaplig teoribildning och forskning inom pedagogik,
digitalisering och AI för att förbättra den egna pedagogiska praktiken.
att välja och tillämpa digitala verktyg och AI i pedagogiska sammanhang, med fokus på att stödja och optimera elevens lärande.
att utveckla och genomföra planeringar för nätbaserad och blandad undervisning, med inriktning på
att skapa inkluderande och effektiva lärmiljöer.
att analysera och hantera utmaningar som kan uppstå i tekniktäta miljöer, särskilt i relation till pedagogisk inkludering och individualiserat lärande.
Kompetenser
planera och genomföra undervisning som integrerar digitalisering och AI, med fokus på pedagogisk inkludering och effektivisering.
skapa och förvalta digitala lärgemenskaper som stödjer formativ bedömning och främjar elevengagemang.
anpassa undervisningsmetoder och material med hjälp av AI för att möta olika elevers behov, inklusive elever i behov av specialpedagogiskt stöd.
analysera och tillämpa nya pedagogiska trender och teknologiska framsteg inom digitalisering och AI för att ständigt förbättra undervisningspraktiken.
hantera och lösa didaktiska problem i en tekniktät undervisningsmiljö, med en grund i vetenskaplig teoribildning och praktisk tillämpning.
Kort om utbildningen
Längd: 18 veckor
Studietakt: 33,3%
Studieform: Yrkeshögskola
Förlagd till: distans med onlineträffar eller distans med individuell uppgifter
Pris: kostnadsfri
Studiemedel: CSN-berättigad
Kort om InnehållET
Kollegialt lärande
Formativ undervisning
Flippat klassrum
Multimodalt lärande
Olika digitala verktyg
Strukturering av kurser på plattform
Planering av undervisningsmoment
Kurs 1
10 YH-poäng, 4 veckor, halvfart
Vetenskaplig teoribildning kring pedagogik, digitalisering och AI
Denna kurs introducerar vetenskaplig teoribildning kring formativ pedagogik med fokus på digitalisering och AI.
De studerande får en grundläggande förståelse för hur digitala verktyg och AI kan stödja och anpassa formativa metoder och främja en inkluderande och engagerande lärmiljö. Samt hur metoder som tydliggörande pedagogik och differentierad undervisning kan integreras för att skapa undervisningsupplägg som möter elevernas individuella behov.
Kursen ger en teoretisk grund för hur digital teknik kan användas för att erbjuda kontinuerlig feedback och stödja elevernas lärprocesser.
Kurs 2
10 YH-poäng, 4 veckor, halvfart
Lärgemenskaper och formativ bedömning på nätet
Denna kurs bygger vidare på teorier från kurs 1 och fokuserar på praktisk tillämpning av formativa arbetsmetoder och tydliggörande pedagogik. De studerande designar och analyserar digitala lärgemenskaper på en lärplattform, där metoder för nätbaserad kommunikation ingår.
Kursen utforskar hur formativa arbetssätt kan förbättras med hjälp av digital teknik och AI för att ge relevant och kontinuerlig feedback, och hur undervisningen kan anpassas för att möta olika elevers behov och förutsättningar med differentierade upplägg på sin skolas lärplattform.
Kursen visar också hur lärplattformar kan användas för att strukturera och planera kurser, och hur digitala verktyg och AI kan hjälpa lärare att spara tid genom att effektivisera kursbyggandet och förenkla administrativa uppgifter.
Kurs 3
10 YH-poäng, 4 veckor, halvfart
Pedagogik och digital design i undervisningsupplägg
Denna kurs bygger vidare på kurs 1 och 2 genom att fokusera på planeringen av specifika undervisningsmoment inom en större kursstruktur med hjälp av digital teknik och AI.
De studerande får praktisk erfarenhet av att utveckla undervisningsmoment som integrerar formativa arbetsmetoder med tydliggörande pedagogik och differentierade upplägg. Kursen visar hur digitala verktyg och AI kan användas för att effektivt strukturera och planera dessa moment, samt optimera dem för att stödja formativ pedagogik och ge kontinuerlig feedback.
Deltagarna lär sig att bryta ner en del av en kurs eller ett ämne och planera undervisningsmoment som skapar engagerande och inkluderande lärprocesser, med en kombination av formativa och summativa bedömningar. Kursen täcker också hur digital teknik och AI kan underlätta kursdesign genom att spara tid och effektivisera administrativa uppgifter, vilket möjliggör en mer fokuserad och skräddarsydd undervisning för olika elevers behov.
Spår med digitala träffar
Eget arbete kombineras med en digital träff per vecka. Under mötena diskuterar vi och bearbetar kursinnehållet tillsammans. Fokus ligger på kollegialt lärande och implementering i den egna pedagogiska verksamheten.
Du kan jobba med individuella spåret de veckor du inte hinner eller kan komma på de digitala träffarna.
Individuella Spåret
Eget arbete kombineras med interaktion och kollegialt lärande via diskussionsforum. Inlägg kan göras på valfria tider. Även här ligger fokus på kollegialt lärande och implementering i den egna pedagogiska verksamheten.
Du kan delta i de digitala träffarna de veckor du vill och hinner.