Utbildningen syftar till att utrusta studerande med kunskap, färdigheter och kompetenser som behövs för att effektivt utforma, genomföra och utvärdera matematik i olika lärandemiljöer i förskolan. Utbildningen syftar också till att främja självständigt arbete, kontinuerlig professionell utveckling och effektivt samarbete inom ett pedagogiskt sammanhang.
Omfång: 40 yhp (16 veckor)
Studietakt: 50%
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i:
Matematikens roll i förskolan utifrån läroplanen och aktuell forskning, med fokus på hur undervisningen kan stimulera barns nyfikenhet och matematiska utforskande.
Hur barn utvecklar matematiskt tänkande genom lek, social interaktion och undersökande arbetssätt.
Didaktiska modeller och undervisningsmetoder som utgår från barnens perspektiv och skapar meningsfulla lärsituationer.
Hur pedagoger kan skapa tillgängliga och inkluderande lärmiljöer som främjar alla barns matematiska utveckling, inklusive barn med NPF-variationer.
Hur estetiska uttrycksformer, litteratur och digitala verktyg kan integreras för att stärka matematiskt lärande.
Dokumentation och analys av barns matematiska resonemang för att synliggöra lärandeprocesser och skapa inkluderande lärmiljöer
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att:
Skapa och utveckla lärmiljöer som stödjer barns matematiska utforskande genom lek och undersökande arbetssätt.
Leda och anpassa undervisningen för att stimulera barns matematiska resonemang och problemlösningsförmåga.
Planera och genomföra en matematikundervisning som är tillgänglig för alla barn, inklusive barn med NPF-variationer, genom att använda inkluderande och differentierade undervisningsmetoder.
Stödja barn i att använda matematik som ett verktyg för att förstå och kommunicera om sin omvärld.
Arbeta reflekterande och forskningsbaserat för att kontinuerligt utveckla sin matematikdidaktiska kompetens
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser att:
Skapa och utveckla lärmiljöer som stödjer barns matematiska utforskande genom lek och undersökande arbetssätt.
Leda och anpassa undervisningen för att stimulera barns matematiska resonemang och problemlösningsförmåga.
Planera och genomföra en matematikundervisning som är tillgänglig för alla barn, inklusive barn med NPF-variationer, genom att använda inkluderande och differentierade undervisningsmetoder.
Stödja barn i att använda matematik som ett verktyg för att förstå och kommunicera om sin omvärld.
Samverka med kollegor och vårdnadshavare för att stärka barnens matematiska utveckling.
Arbeta reflekterande och forskningsbaserat för att kontinuerligt utveckla sin matematikdidaktiska kompetens.
Utbildningen syftar till att utrusta studerande med kunskap, färdigheter och kompetenser som behövs för att effektivt utforma, genomföra och utvärdera naturvetenskap, teknik och matematik i olika lärandemiljöer i förskolan. Utbildningen syftar också till att främja självständigt arbete, kontinuerlig professionell utveckling och effektivt samarbete inom ett pedagogiskt sammanhang.
Omfång: 40 yhp (16 veckor)
Studietakt: 50%
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i:
Naturvetenskapens, matematikens och teknikens roll i förskolan utifrån läroplanen och aktuell forskning, med fokus på hur undervisningen kan stimulera barns nyfikenhet och utforskande inom ämnena.
Hur barn utvecklar naturvetenskapligt, matematiskt och tekniskt tänkande genom lek, social interaktion och undersökande arbetssätt.
Didaktiska modeller och undervisningsmetoder som utgår från barnens perspektiv och skapar meningsfulla lärsituationer.
Hur pedagoger kan skapa tillgängliga och inkluderande lärmiljöer som främjar alla barns utveckling, inklusive barn med NPF-variationer.
Hur estetiska uttrycksformer, litteratur och digitala verktyg kan integreras för att stärka naturvetenskapligt lärande.
Dokumentation och analys av barns resonemang inom naturvetenskap, matematik och teknik för att synliggöra lärandeprocesser och skapa inkluderande lärmiljöer
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att:
Skapa pedagogiska aktiviteter som innefattar sociala strukturer, undervisning, lärande och dokumentation.
Planera och utveckla lärmiljöer som stödjer barns utforskande av naturvetenskap, matematik och teknik genom lek och undersökande arbetssätt.
Leda och anpassa undervisningen för att stimulera barns naturvetenskapliga resonemang och problemlösningsförmåga.
Planera och genomföra en undervisning som är tillgänglig för alla barn, inklusive barn med NPF-variationer, genom att använda inkluderande och differentierade undervisningsmetoder.
Stödja barn i att använda naturvetenskap, matematik och teknik som ett verktyg för att förstå och kommunicera om sin omvärld.
Arbeta reflekterande och forskningsbaserat för att kontinuerligt utveckla sin didaktiska kompetens inom naturvetenskap, teknik och matematik
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser att:
Skapa pedagogiska aktiviteter som innefattar sociala strukturer, undervisning, lärande och dokumentation.
Planera och utveckla lärmiljöer som stödjer barns utforskande av naturvetenskap och teknik genom lek och undersökande arbetssätt.
Leda och anpassa undervisningen för att stimulera barns naturvetenskapliga resonemang och problemlösningsförmåga.
Planera och genomföra en undervisning som är tillgänglig för alla barn, inklusive barn med NPF-variationer, genom att använda inkluderande och differentierade undervisningsmetoder.
Stödja barn i att använda naturvetenskap, matematik och teknik som ett verktyg för att förstå och kommunicera om sin omvärld.
Samverka med kollegor och vårdnadshavare för att stärka barnens utveckling inom naturvetenskap, matematik och teknik