Utbildningen syftar till att ge studerande den kunskap, de färdigheter och den kompetens som krävs för att förstå, identifiera och möta NPF-variationer i pedagogiska miljöer. Deltagarna lär sig att utforma, genomföra och utvärdera anpassningar och stödstrukturer som skapar trygga, tillgängliga och inkluderande lärmiljöer. Utbildningen syftar också till att stärka förmågan att arbeta tvärprofessionellt, utveckla hållbara arbetssätt och bidra till ett långsiktigt kvalitetsarbete i verksamheter som möter barn, unga och vuxna med NPF.
Omfång: 40 yhp (16 veckor)
Studietakt: 50%
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i:
Aktuell forskning kring NPF-variationer och hur de påverkar lärande, kommunikation och socialt samspel.
Hur utbildningsanordnare kan anpassa sin organisation för att möta behov hos individer med NPF.
Hur digitala verktyg och AI-verktyg som kan stödja struktur, kommunikation och lärande.
Kulturella faktorer och hinder som påverkar inkludering.
Relevanta lagar och riktlinjer för rättigheter och tillgängligt stöd.
Jämställdhet, icke-diskriminering och tillgänglighet i praktiken.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att:
Utforma och genomföra anpassningar i ordinarie utbildningsverksamhet för att skapa trygga, inkluderande miljöer.
Tidigt identifiera tecken på NPF och förmedla kontakt till rätt instans i ett tidigt skede (specialpedagog, kurator och hänvisningar till annan instans där hen kan få hjälp som ordinarie undervisning inte kan ge).
Arbeta tvärprofessionellt med kollegor och externa aktörer som specialpedagoger, kuratorer och socialtjänst.
Skapa strukturerade arbetssätt och inkluderande processer.
Planera för hållbara lösningar när ordinarie resurser inte räcker.
Implementera jämställdhetsperspektiv och tillgänglighetslösningar.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetens att:
Självständigt analysera och utveckla inkluderande arbetssätt i pedagogiska miljöer.
Identifiera och implementera hållbara stödinsatser i undervisningen.
Arbeta proaktivt och systematiskt med förbättringar utifrån NPF-relaterade behov.
Tillämpa normkritiska och rättighetsbaserade perspektiv i sitt arbete.