Utbildningen syftar till att utrusta studerande med kunskap, färdigheter och kompetenser som behövs för att effektivt utforma, genomföra och utvärdera matematik i olika lärandemiljöer i förskolan. Utbildningen syftar också till att främja självständigt arbete, kontinuerlig professionell utveckling och effektivt samarbete inom ett pedagogiskt sammanhang.
Omfång: 40 yhp (16 veckor)
Studietakt: 50%
Pris: kostnadsfri
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i:
Matematikens roll i förskolan utifrån läroplanen och aktuell forskning, med fokus på hur undervisningen kan stimulera barns nyfikenhet och matematiska utforskande.
Hur barn utvecklar matematiskt tänkande genom lek, social interaktion och undersökande arbetssätt.
Didaktiska modeller och undervisningsmetoder som utgår från barnens perspektiv och skapar meningsfulla lärsituationer.
Hur pedagoger kan skapa tillgängliga och inkluderande lärmiljöer som främjar alla barns matematiska utveckling, inklusive barn med NPF-variationer.
Hur estetiska uttrycksformer, litteratur och digitala verktyg kan integreras för att stärka matematiskt lärande.
Dokumentation och analys av barns matematiska resonemang för att synliggöra lärandeprocesser och skapa inkluderande lärmiljöer
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att:
Skapa och utveckla lärmiljöer som stödjer barns matematiska utforskande genom lek och undersökande arbetssätt.
Leda och anpassa undervisningen för att stimulera barns matematiska resonemang och problemlösningsförmåga.
Planera och genomföra en matematikundervisning som är tillgänglig för alla barn, inklusive barn med NPF-variationer, genom att använda inkluderande och differentierade undervisningsmetoder.
Stödja barn i att använda matematik som ett verktyg för att förstå och kommunicera om sin omvärld.
Arbeta reflekterande och forskningsbaserat för att kontinuerligt utveckla sin matematikdidaktiska kompetens
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser att:
Skapa och utveckla lärmiljöer som stödjer barns matematiska utforskande genom lek och undersökande arbetssätt.
Leda och anpassa undervisningen för att stimulera barns matematiska resonemang och problemlösningsförmåga.
Planera och genomföra en matematikundervisning som är tillgänglig för alla barn, inklusive barn med NPF-variationer, genom att använda inkluderande och differentierade undervisningsmetoder.
Stödja barn i att använda matematik som ett verktyg för att förstå och kommunicera om sin omvärld.
Samverka med kollegor och vårdnadshavare för att stärka barnens matematiska utveckling.
Arbeta reflekterande och forskningsbaserat för att kontinuerligt utveckla sin matematikdidaktiska kompetens.