I en alltmer digitaliserad värld, där artificiell intelligens (AI) blir en integrerad del av livet, står vi inför nya utmaningar och möjligheter inom utbildning. Ett sådant AI-verktyg, ChatGPT från OpenAI har tagit skolvärlden med storm.
På denna sida har vi samlat tips och råd hur man som lärare kan använda AI på ett konstruktivt sätt och hur man undviker att elever fuskar.
Häftet Bruk och missbruk av AI i skolan går att ladda ner som PDF. Det är samma text som texten på denna sida. Men i anslutning till texten nedan finns också tips på digitala verktyg som kan användas för att effektivisera undervisningen. Klicka på länkarna nedan så blir texten och de digitala verktygen synliga.
I en alltmer digitaliserad värld, där artificiell intelligens (AI) blir en integrerad del av livet, står vi inför nya utmaningar och möjligheter inom utbildning. Ett sådant AI-verktyg, ChatGPT från OpenAI har tagit skolvärlden med storm.
Som lärare på komvux och yrkeshögskola har jag behövt anpassa mig till dessa förändringar. ChatGPT har skapat nya utmaningar, speciellt kring inlämningar och fusk. Visserligen har det även gått att fuska med inlämningar tidigare, men chanserna har ökat markant då frågorna lätt skulle gå att mata in i ChatGPT för att få svar som plagieringskontroller inte kan upptäcka. Att enbart skriva prov på plats vad gäller ämnen som svenska och religion gör ofta inte rättvisa åt elevens hela potential, de måste får lov att fundera, processa och formulera om.
Hur skulle jag nu göra? Svaret jag kom på var ganska enkelt. Eleverna fick reflektera kring 6 korta filmreportage med två företrädare för varje religion för att se hur tron kan variera mellan grupper och individer även inom en religion. Med reportagen som utgångspunkt fick de nu använda sina nyförvärvade kunskaper för att analysera dessa företrädare och deras tro i den kontext de omgavs av. Även om reflexionerna fortfarande utgick från klassrumsdiskussioner fick de nu mitt godkännande att använda ChatGPT så mycket de ville. Lösningen blev alltså ”lös uppgift A med hjälp av B”. I samband med inlämningen publicerades deras analyser även i en gemensam chattråd på skolans lärplattform. De kunde se de andras inlämningar först efter att de lämnat in sin egen. Uppgiften var sedan att läsa och kommentera två andra elevers inlämningar.
Men vad händer om AI-verktyg utvecklas till att analysera film? Då får jag hitta nya lösningar.
Förutom att undervisa komvuxelever, undervisar jag yrkesverksamma lärare på utbildningen Design av digital didaktik. Även de lärare som studerade där nu i höst har brottats med frågorna om ChatGPT:s utmaningar och möjligheter. Det är i samtal med dem som flera av mina tankar klätts i ord.
Detta dokument syftar till att vägleda lärare och pedagoger att navigera dessa komplexa frågor, samt vara en hjälp för de lärare som kommer läsa på Design av digital didaktik nu i höst 2023. Det behandlar hur man kan integrera AI i klassrummet på ett ansvarsfullt sätt, hur man kan motverka fusk, och hur man kan främja djupare lärande genom genrepedagogik.
Jag hoppas att du finner detta dokument användbart och jag uppmuntrar dig att dela dina tankar och tips. Lämna gärna kommentarer på Padlet kopplad till detta dokument, så att dina tankar kan hjälpa både mig och andra lärare att navigera i denna spännande, men utmanande, nya digitala värld.
I en alltmer digitaliserad värld, där artificiell intelligens (AI) blir en integrerad del av livet, står vi inför nya utmaningar och möjligheter inom utbildning. Ett sådant AI-verktyg, ChatGPT från OpenAI har tagit skolvärlden med storm.
Som lärare på komvux och yrkeshögskola har jag behövt anpassa mig till dessa förändringar. ChatGPT har skapat nya utmaningar, speciellt kring inlämningar och fusk. Visserligen har det även gått att fuska med inlämningar tidigare, men chanserna har ökat markant då frågorna lätt skulle gå att mata in i ChatGPT för att få svar som plagieringskontroller inte kan upptäcka. Att enbart skriva prov på plats vad gäller ämnen som svenska och religion gör ofta inte rättvisa åt elevens hela potential, de måste får lov att fundera, processa och formulera om.
Hur skulle jag nu göra? Svaret jag kom på var ganska enkelt. Eleverna fick reflektera kring 6 korta filmreportage med två företrädare för varje religion för att se hur tron kan variera mellan grupper och individer även inom en religion. Med reportagen som utgångspunkt fick de nu använda sina nyförvärvade kunskaper för att analysera dessa företrädare och deras tro i den kontext de omgavs av. Även om reflexionerna fortfarande utgick från klassrumsdiskussioner fick de nu mitt godkännande att använda ChatGPT så mycket de ville. Lösningen blev alltså ”lös uppgift A med hjälp av B”. I samband med inlämningen publicerades deras analyser även i en gemensam chattråd på skolans lärplattform. De kunde se de andras inlämningar först efter att de lämnat in sin egen. Uppgiften var sedan att läsa och kommentera två andra elevers inlämningar.
Men vad händer om AI-verktyg utvecklas till att analysera film? Då får jag hitta nya lösningar.
Förutom att undervisa komvuxelever, undervisar jag yrkesverksamma lärare på utbildningen Design av digital didaktik. Även de lärare som studerade där nu under vårterminen 2023 har brottats med frågorna om ChatGPT:s utmaningar och möjligheter. Det är i samtal med dem som flera av mina tankar klätts i ord.
Detta dokument syftar till att vägleda lärare och pedagoger att navigera dessa komplexa frågor, samt vara en hjälp för de lärare som kommer läsa på Design av digital didaktik nu i höst 2023. Det behandlar hur man kan integrera AI i klassrummet på ett ansvarsfullt sätt, hur man kan motverka fusk, och hur man kan främja djupare lärande genom genrepedagogik.
Jag hoppas att du finner detta dokument användbart och jag uppmuntrar dig att dela dina tankar och tips. Lämna gärna kommentarer på Padlet kopplad till detta dokument, så att dina tankar kan hjälpa både mig och andra lärare att navigera i denna spännande, men utmanande, nya digitala värld.
Hanna Hägerland
Jonsered, juni 2023
Etik, ärlighet och originalitet är grundläggande värden inom utbildning. I takt med teknikens utveckling, inklusive framstegen inom artificiell intelligens (AI), blir det ännu viktigare att undervisa om dessa värden och förstå deras relevans i den digitala världen. Fusk kan ha allvarliga konsekvenser, och det är avgörande att eleverna förstår dessa konsekvenser samt vikten av att upprätthålla akademisk integritet.
AI, som t.ex. modeller som ChatGPT, kan vara mycket användbara verktyg för att stimulera kreativitet och stödja inlärning, men deras användning behöver ske med insikt om etiska överväganden och i enlighet med regler för akademiskt ärligt uppträdande. Här kommer tips på hur man kan planera för att utbilda elever i etik och akademisk integritet, med särskilt fokus på användningen av AI inom utbildning.
Utbilda elever om etik: Diskutera grundläggande etiska principer, inklusive ärlighet, rättvisa och ansvar med eleverna. Förklara hur dessa principer gäller inom skola och utbildningsmiljöer och låt eleverna diskutera vad det innebär om dessa principer inte fungerar.
Undervisa om konsekvenserna av fusk: Gör det klart att fusk inte bara är oetiskt, utan också kan ha allvarliga konsekvenser, inklusive disciplinära åtgärder och förlorad förtroende. Diskutera också hur fusk undergräver inlärning och förhindrar personlig utveckling.
Diskutera användningen av AI: Lyft fram de etiska frågeställningarna kring att använda AI, som t.ex. att använda AI-modeller för att generera skolarbeten. Diskutera varför det kan betraktas som fusk och hur det kan påverka elevernas inlärning och lärarens bedömning.
Implementera klara riktlinjer: Skapa och implementera tydliga riktlinjer för vad som anses vara acceptabelt och oacceptabelt användande av AI-verktyg inom skoluppgifter. Gärna tillsammans med eleverna. Se till att dessa riktlinjer är väl kommunicerade och förstådda av alla elever.
Diskutera värdet av originalitet: Understryk vikten av att eleverna uttrycker sina egna idéer och tankar i deras arbete. Förklara att AI-verktyg kan användas för att stödja och stimulera deras tänkande, men inte för att ersätta deras egna idéer.
Uppmuntra öppen diskussion: Skapa en atmosfär där eleverna känner sig bekväma att diskutera etiska frågor och dela sina tankar och funderingar kring användningen av AI i utbildningen.
Att integrera användningen av AI-verktyg som ChatGPT i skrivprocessen kan verkligen berika elevernas lärupplevelse och stödja deras utveckling som skribenter. Men det är viktigt att det sker på ett genomtänkt sätt, där elevernas originalitet och självständiga tänkande prioriteras. Eleverna behöver undervisning i hur de kan utvecklas i sitt eget skrivande samtidigt som de får lära sig använda tekniken som stöd.
Följande är ett förslag på hur en skrivprocess kan se ut inom svenska, litteratur och samhällsorienterande ämnen:
Genreanalys och modelltexter:
Innan eleverna börjar generera sina egna idéer, kan det vara fördelaktigt att introducera dem till genren de kommer att skriva inom. Genom att läsa och analysera modelltexter inom genren kan eleverna förstå dess specifika struktur och stil (Som lärare kan du här ta hjälp av ChatGPT för att få fram bra exempeluppgifter). Diskutera gemensamma drag, språkliga egenskaper och de olika faser eller delar som genren vanligtvis har. Denna förståelse kommer att fungera som en grund för deras egen skrivning.
Dokumentation: Genomför en exitticket med hjälp av verktyg som Kahoot eller mentimeter m.fl.
Planering och brainstorming av idéer:
Uppmuntra eleverna att använda traditionella metoder för att generera och organisera sina idéer. Det kan innebära att skapa tankekartor eller utveckla dispositioner för hand. Men detta steg går också att göra digitalt med digitala tankekartor, både enskilt och i grupp.
Dokumentation: Låt eleverna fota eller ladda upp dokument i skolans lärplattform eller klistra in det i ett delat dokument.
Utkast för hand:
Be eleverna att skapa det första utkastet till sina texter för hand. Detta kan hjälpa dig och eleverna att förstå deras utgångspunkt och få syn på deras grundspråk innan rättstavningsprogram och andra digitala verktyg använts.
Dokumentation: Låt eleverna fota eller ladda upp dokument i skolans lärplattform eller klistra in det i ett delat dokument.
Renskrivning på dator:
Efter att ha utformat sina idéer på papper, kan eleverna sedan renskriva sina texter i ett dokument på datorn. Här kan de utnyttja digitala verktyg för stavningskontroll, grammatikkontroll och textstrukturering, vilket kan hjälpa dem att förbättra deras skriftliga kommunikation.
Dokumentation: Låt eleverna ladda upp dokument i skolans lärplattform.
Peer feedback och samarbete:
Be eleverna att arbeta i par eller små grupper och dela sina texter med varandra. Detta möjliggör konstruktiv feedback och samarbete, vilket kan hjälpa dem att utveckla sina skrivfärdigheter och idéer genom att interagera med sina kamrater.
Användning av AI för inspiration och feedback:
I stället för att förlita sig på AI för att generera hela texter, uppmuntra eleverna att använda verktyg som ChatGPT för feedback. De kan använda AI för att hjälpa till att utveckla och förbättra specifika aspekter av sina texter, till exempel att finna rätt ord, formulera meningar eller strukturera avsnitt. Men låt dem göra detta först efter att de jobbat fram sina texter i steg. Detta steg kan också utföras av läraren som låter ChatGPT ge feedback på elevens text. Läraren kan då redigera om delar av feedbacken som inte är bra eller har blivit fel innan de skickar dokumentet till eleven. Ju äldre och mer språksäkra eleverna är, desto mer ansvar kan de ta i detta steg.
Dokumentation: Låt eleven ladda upp ett nytt dokument efter att de skrivit om sin text med hjälp av feedbacken från ChatGPT.
Reflektion och diskussion:
Slutligen, be eleverna att reflektera över sin upplevelse av att integrera AI-verktyg i deras skrivprocess. Diskutera hur dessa verktyg påverkade deras skrivning, de utmaningar och fördelar de mötte, och eventuella etiska överväganden de bör ha i åtanke när de använder AI i skrivandet.
Skrivprov:
Låt eleverna skriva en ny text inom samma genre som ni övat på men utan hjälpmedel. Texten kan skrivas för hand eller via ett program som exam.net där eleverna inte kommer åt internet (vid längre texter behöver eleverna dator). Gör en summativ bedömning av skrivprovet och ge eleverna en framåtsyftande feedback på vad de ska tänka på inför nästa text de skriver.
Dokumentation: Ladda upp dokumentet i skolans plattform.
Denna process kombinerar traditionella skrivmetoder med användning av AI-verktyg, vilket hjälper eleverna att dra nytta av AI på ett ansvarsfullt sätt medan de fortfarande utvecklar och förbättrar sina egna skrivfärdigheter.
3.2 Skrivprocessen i SFI, SVA och moderna språk
Skrivprocessen inom SFI (Svenska för invandrare), SVS (Svenska som andraspråk) och moderna språk kan ske på ett liknande sätt, men med några tillägg. Eleverna behöver få chansen att öva specifika språkfärdigheter, som grammatik, stavning och ordförråd. Här är ett exempel på hur detta skulle kunna se ut:
Förståelse för genrer och kulturella normer: Precis som i den tidigare processen kan du börja med att introducera eleverna för genren de kommer att skriva inom. Men för främmande språk kan det vara viktigt att även lägga till en diskussion om kulturella normer och skillnader i stil och ton som kan vara relevanta i det främmande språket.
Bygg upp ordförrådet: Ett steg där eleverna arbetar specifikt med ordförråd kan vara väldigt användbart. Låt dem utforska och samla ord och fraser som är relevanta för deras skrivuppgift, och använda verktyg som digitala ordböcker eller ChatGPT för att hitta exempel på hur dessa ord och fraser kan användas i meningar.
Dokumentation: Skapa självrättande ordförrådsquiz i skolans plattform som synliggör deras aktivitet.
Grammatikövningar: Innan eleverna börjar skriva kan det vara värdefullt att ägna lite tid åt specifika grammatikövningar. Du kan välja att fokusera på de grammatiska strukturer som är mest relevanta för deras skrivuppgift, och använda övningar eller verktyg online för att stärka dessa färdigheter (Som lärare kan du även använda ChatGPT för att få fram denna typen av övningar).
Dokumentation: Skapa självrättande grammatikquiz i skolans plattform som synliggör deras aktivitet.
För att främja autentiskt lärande och motarbeta användningen av fusk med AI, är det viktigt att lärare kontinuerligt anpassar och varierar sina undervisningsmetoder. Här är några bästa praxis för att uppmuntra äkta studentengagemang och lärande:
Leverera kursinnehåll på olika sätt: För att anpassa undervisningen till olika lärande-stilar och förmågor, kan du leverera kursinnehåll på en mängd olika sätt, inklusive traditionella föreläsningar, diskussioner, interaktiva aktiviteter och digitalt innehåll.
Aktivt lärande: Försök att införa aktivt lärande i klassrummet, där eleverna uppmuntras att delta i diskussioner, gruppaktiviteter och praktiska uppgifter. Detta kan hjälpa till att engagera eleverna mer fullständigt i läroprocessen och minska deras beroende av AI-baserat fusk.
Uppmuntra kritiskt tänkande: Bygg in aktiviteter och uppgifter som uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och lösa problem. Detta kan hjälpa dem att utveckla viktiga färdigheter som inte kan dupliceras av AI.
Förklara syftet med uppgifterna: Var tydlig med varför varje uppgift är viktig och hur den hjälper eleverna att uppnå kursmålen. Detta kan hjälpa till att motivera eleverna att engagera sig i arbetet istället för att förlita sig på fusk.
Att använda olika bedömningsmetoder kan ge en mer heltäckande bild av elevernas förmågor och prestationer, samt minska möjligheten till fusk. Här är några tips för att utveckla och implementera olika former av bedömning:
Projektbaserad bedömning: Låt eleverna arbeta med autentiska uppgifter eller problem och visa sin förståelse och tillämpning av kunskap genom att skapa något konkret.
Exempel: Ett exempel på detta är ett projektarbete som mina elever i religion genomförde under våren 2023. De fick gå ut och fota olika religiösa platser och symboler i Göteborg, sedan skulle de ladda upp bilderna i en presentation där de sedan beskrev vad de hade fotat. Eleverna fick sedan läsa varandras presentationer och skulle kommentera dem i en gemensam chattråd i skolans lärplattform.
Användning av portföljer: I skolans lärplattform går det att samla elevernas samlade uppgifter över läsårets eller kursens gång. Detta ger en mer omfattande och stabil grund för bedömning av elevernas prestationer och framsteg.
Exempel: I mina kurser laddas allt eleverna gör upp i plattformen, även resultat från platsbundna prov. Jag har dessutom spelat in alla genomgångar och skapat självrättande quiz som rena kunskapskontroller. Då ser jag både aktivitet och bedömningar. Kunskapsquizen går inte alltid att använda vid betygsättning men de elever som visat regelbunden aktivitet klarar oftast även andra uppgifter bättre.
Formativ bedömning: Inför formativ bedömning som en integrerad del av undervisningen. Genom att löpande bedöma elevernas framsteg och ge kontinuerlig feedback kan du hjälpa dem att förbättra sin förståelse och tillämpning av kunskap.
Exempel: Använd verktyg som Kahoot, Mentimeter, Google Jamboard eller liknade verktyg för som exittickets. Då ser du var eleverna förstått under lektionen och du kan sedan anpassa nästa lektion till den nivå där eleverna befinner sig. Här finner du fler tips på digitala verktyg för exittickets.
Variation av bedömningsmetoder: Använd en variation av bedömningsmetoder, inklusive muntliga presentationer, skriftliga reflektioner, praktiska demonstrationer eller gruppaktiviteter.
Exempel: Låt eleverna spela in en muntlig presentation av en fråga eller ett ämne.
Tydliga lärandemål eller betygskriterier: Skapa digitala matriser för lärandemål och betygskriterier så att eleverna förstår vad som förväntas av dem. Många plattformar har inbyggda verktyg för detta och det går oftast att lägga in fritextkommentarer kopplat till de lärandemål som uppnåtts eller inte uppnåtts. En väl genomarbetad lärandematris underlättar även överblicken och förkortar feedbackstiden för dig som lärare.
Exempel: Alla mina klasser i gymnasiekurserna i svenska skriver en referatövning. Det är en övning de inte får något betygsgrundande omdöme i. Istället får de ett poäng för varje viktig faktor de ska tänka på. Får man inte alla rätt får man gå tillbaka och göra om. Jag klargör också tydligt att detta är en förberedelse inför kommande skrivuppgifter. I min bedömningvy på plattformen ser jag vilka som klarat uppgiften. Jag kan också gå in och skriva fritextkommentarer efter ett i bockat kriterium. Stavningen eller andra språkfel hoppar vi över just i denna uppgift. Att fuska finns det heller ingen anledning till då de inte långt efter ska klara referatteknik i provsituationer.