Pedagogiska ramverk

1. Blooms reviderade taxomoni


Blooms reviderade taxonomi 

Blooms reviderade taxonomi är en modell som används för att kategorisera olika typer av inlärning. Modellen består av sex nivåer som går från enklare till mer avancerade kognitiva färdigheter. Här är en kort översikt över varje nivå:

För att planera ett pedagogiskt upplägg med hjälp av Blooms reviderade taxonomi kan läraren bestämma vilken nivå av inlärning som eleverna ska uppnå och sedan välja lämpliga undervisningsmetoder och bedömningsverktyg för att uppnå det målet. Till exempel kan läraren använda olika strategier för att hjälpa eleverna att memorera fakta (nivå 1) och sedan utmana dem att tillämpa denna kunskap på en praktisk uppgift (nivå 3). 

Genom att använda Blooms reviderade taxonomi kan läraren säkerställa att eleverna utvecklar en bredare uppsättning av kognitiva färdigheter och förbereda dem för högre nivåer av lärande och problemhantering.

Länkar med mer information:

2. SAMR-modellen

SAMR-modellen

SAMR-modellen är en modell som beskriver fyra olika nivåer av teknikanvändning i undervisningen. Modellen används för att att planera och utvärdera hur teknologi kan användas på ett meningsfullt sätt för att förbättra undervisningen. Här är en kort översikt över varje nivå i SAMR-modellen:

För att planera ett pedagogiskt upplägg med hjälp av SAMR-modellen kan läraren utvärdera vilken nivå av teknikanvändning som passar bäst för en viss aktivitet och välja teknikverktyg och resurser som kan bidra till att höja nivån av teknikanvändning. Man kan också använda modellen för att utvärdera och justera befintliga undervisningsmetoder för att öka användningen av teknik på ett meningsfullt sätt. Genom att använda SAMR-modellen kan man skapa en mer meningsfull och engagerande inlärningsupplevelse för eleverna.

Länkar med mer information:

3. RAT-modellen

RAT-modellen

RAT-modellen är en pedagogisk modell som hjälper lärare att planera och utvärdera användningen av teknik i undervisningen. RAT står för "Replacement, Amplification, and Transformation" (Ersättning, Förstärkning och Transformation).

Modellen har tre nivåer som beskriver hur tekniken används i undervisningen:

Syftet med RAT-modellen är att hjälpa lärare att tänka på hur teknik kan användas för att förbättra undervisningen och att hjälpa dem att välja teknikverktyg och resurser som kan bidra till att höja nivån av teknikanvändning. Genom att använda RAT-modellen kan lärare också utvärdera och justera befintliga undervisningsmetoder för att öka användningen av teknik på ett meningsfullt sätt och därmed förbättra elevernas lärande.


Länkar med mer information:

4. TPACK-modellen


TPACK-modellen

TPACK-modellen beskriver samspelet mellan tre komponenter som är nödvändiga för effektiv integration av teknologi i undervisningen: teknisk kunskap (TK), pedagogisk kunskap (PK) och ämneskunskap (AK). Modellen bygger på idén om att teknisk kunskap, pedagogisk kunskap och ämneskunskap tillsammans utgör en helhet och att en balans mellan dessa komponenter är nödvändig för att teknologi ska användas på ett meningsfullt sätt i undervisningen.

De sju somänerna i TPACK-modellen beskriver de olika sätt som de tre komponenterna kan samverka på:

TPACK-modellen är en hjälp för lärare att identifiera och utveckla de färdigheter som behövs för att effektivt integrera teknik i undervisningen och för att skapa en meningsfull inlärningsupplevelse för eleverna.

Länkar för vidare läsning:

5. DigCompEdu


DigCompEdu

DigCompEdu står för "Digital Competence Framework for Educators" och är en ram för att utvärdera digital kompetens hos lärare. Ramen har utvecklats av Europakommissionen för att ge riktlinjer för hur lärare kan utveckla sin digitala kompetens för att effektivt integrera teknik i undervisningen.

Grundtanken bakom DigCompEdu är att lärare behöver utveckla en hög nivå av digital kompetens för att kunna möta elevernas behov i en digital värld. Ramen fokuserar på sex huvudsakliga kompetensområden som är relevanta för lärare i alla ämnen och på alla nivåer:

Syftet med DigCompEdu är att ge en gemensam referensram för bedömning av digital kompetens hos lärare inom EU. Ramen används för att utveckla och utvärdera utbildningsprogram för lärare, samt för att stödja utvecklingen av lärarnas digitala kompetens i syfte att förbättra elevernas lärande och främja en mer inkluderande och effektiv undervisning i en digital värld.


Länkar:

Sidorna med digitala verktyg är skapade i samarbete med Erasmus- och EU-projektet ABEDi där ABF Vux har medverkat.